بالفيديو هجوم غير مسبوق من أديب بشأن إقبال الشباب على اللجوء لكندا : عيب عليك أن تتنازل عن الوطنية ومصر.. وكندا ديه بلد «رزلة وغالية»





عبّر الإعلامي عمرو أديب، مساء الإثنين، عن اندهاشه من إقبال الشباب المصري على اللجوء السياسي لدولة كندا، عقب قرار الحكومة الكندية إدراج مـصـر رسميًا على قائمة الدول «المقبول تسريع طلبات اللجوء لمواطنيها»، دون جلسات استماع قضائية، مثل ســوريا والعراق واليمن، بداية من أول يونيو القادم.
وأكمل أديب، خلال تقديمه برنامج «كل يوم»، عبر فضائية «ON E»: «أنا مش من الناس اللي ضد الهجرة، اللي عايز يسافر يسافر، وإحنا عندنا 7 مليون برة، وفي بلاد كتير أكثرها مهاجرين، لكن نوصل لمرحلة اللجوء السياسي؟ يعني أنت شخص مضطهد في بلدك؟ هل إحنا وصلنا للمرحلة دي؟».
وتابع: «أنا عارف أن الناس يائسة ومضايقة، لكن لجوء سياسي يا جماعة؟ تروح تقولهم أنا مضطهد والبلد دي بتعذبني؟ مش هقولك دور على شغل في مـصـر، جايز أنها ضاقت بيك فعلًا، إنما بلاش تلجأ سياسيًا، دي قطعة رِجل من البلد خالص، وبعدين دي بلد صعبة وغالية وبرد ورزلة، أنا ليّا أصحاب أغنياء في كندا بيعيطوا».


واستكمل أديب: «يا جماعة ده تنازل عن الوطنية والمصرية وعن كل شيء، وتُسيء إلى دولتك، لأن كل واحد هيألف قصة وهيقول محمد بيه جلّدني، وأحمد بيه سلخني وبتاع، أنا عارف أن الحالة ضيقة، سافر لكن بلاش لجوء سياسي».


بالفيديو هجوم غير مسبوق من أديب بشأن إقبال الشباب على اللجوء لكندا : عيب عليك أن تتنازل عن الوطنية ومصر.. وكندا ديه بلد «رزلة وغالية» Reviewed by أخبار مصر on 2:57 ص Rating: 5

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

يتم التشغيل بواسطة Blogger.